Bilhandlare och Bilverkstäder

 

Till startsidan Till menyn gamla bilder Till menyn Hörby tätort  Kontakt Uppdateringarna

Till menyn presentation av lokala företag/verksamheter från förr

Diverse länkar som inte passar in på, orter eller branscher
 

Arnolds Bil & Motor

Bilkompaniet (Ford)

Hörby Bil och Smide Jönsson & Wideheim

Autocentralen

Bo Hammar Bil AB

Ljunggrens Bilverkstad

Bernh Funder

Bröderna Lundgrens Automobilaffär

Mårtenssons Bil

Bil & Traktor

Carl Jönssons karosserifabrik

Olssons Bilförsäljning

Bil City i Hörby AB

Gösta Larssons ramverkstad

Opel Gamla Torg

Bil Månsson

 

 

 

Arnolds bil & Motor

Arnolds Bil & Motor på Nya Torg

   

Till toppen av sidan

 

 

 

 
Autocentralen

Autocentralens ägare med fru.

   
   

Annons från mellersta Skånes utställningstidning 1957.
MITT I SKÅNE.

Autocentralens monter på Hörbyutställningen 1957.

 

Autocentralen vid Ringsjövägen på Rosenkvists tid. Brandbilen som blivit lackerad på Autocentralen är byggd på Oskar Larssons karosserifabrik i Hörby.

   
   

Ringsjövägen Hörby stopp-mil 1959-05-28. Bilden här är tagen vid samma tillfälle som nedan bild HH_3208.
ur Henry Holms arkiv.

   
   
 

Bild ID: GATO_243
   
   

Ringsjövägen Hörby stopp-mil 1959-05-28. Bilden här är tagen vid samma tillfälle som ovan bild HH_3026.
Bild ID: HH_3208. ur Henry Holms arkiv.

 
   
   

Shellmacken skymtas till höger i bilden. I stora huset fanns Autocentralen, som Shell senare tog över, numera är det Gulf (2016).

   
   

Annons från almanacka 1936.

Annons från Hörby utställningen 1952.

   
   

Annons i mellersta Skåne 1964-03-19

Annons i mellersta Skåne 1964-03-19

   
   
   
   
   
   
 
   

Till toppen av sidan

 

Bil & Traktor i Hörby AB
   
   


Bild ID: Bil-Traktor_03
   
   


Bild ID: Bil-Traktor_02_Texaco.

Hämtat från nätet.
Saab Turbu Club of Sweden
Oktober 2003

Skånes troligen bästa SAAB-verkstad, Bil&Traktor i Hörby, försvinner sista mars.
Tydligen är de uppköpta av stadens Kia-verkstad och de var inte intresserade av att ta över SAAB/Opel-auktoriseringen så den upphör samtidigt.

En riktig "klenod" bland SAAB-verkstäder som försvinner. Nu börjar det kännas att märket är dött.

Ha! Allt är kanske inte förlorat. Igår fick jag höra att Kia/Mazda funderade på att driva det vidare. Först hade de fått besked att stället skulle vara tömt sista mars, igår hade de sagt att de funderade på om de vill driva det vidare och de skulle tydligen ge besked idag. Märklig idé eftersom Orio tydligen redan hade varit och inventerat specialverktygen och mekarna tittar på nya jobb, så det kanske självdör ändå.

Det hela verkar lite märkligt. Det kan vara det faktum att B&T har serviceavtalet på alla postens Fiat-bilar, det kan vara dessa de är ute efter mer än SAAB&Opel, fast tydligen hade de inte fattat först att B&T är i stort sett den enda aukt. verkstaden i mellanskåne. Fiatarna tjänar de dock tydligen inga pengar på på grund av avtalet och S&O är ju ingen kassako heller. Tydligen har B&T gått back med par miljoner om året de senaste åren, förra året -1,7 och dessa pengar har skjutits till av ägaren som nu inte klarade mer. Känns ju inte som en verksamhet man vill ta över.
   
   

Personal Bil & Traktor.
Bild ID: HOCE_020w-61b.

   
   
   

Annons från Hörby utställningen 1952.


Källa och foto: Ola Ols Bygdemuseum
   
   

Chefen. Göran Svarvell, Ägaren av "Bil & Traktor i Hörby AB" sedan 1978. Ensam ägare sedan 2007. 

Kontor.

   
   

Hörbybon Nils-Arne Gren arbetade 45 år för Saab och är en välkänd och uppskattad verkstadsarbetare och Saabexpert i södra Sverige. Nils-Arne Gren gick i pension sommaren 2016.

Restaurangen.

   
   

Klasiska personalskåp, som finns i alla industrier.

Fikarum.

   
   

Restaurangen. Inne på Bil & Traktor i Hörby AB fanns den populära "Krog & Restaurang" från 1964.

Restaurangen med den udda tapeten.

   
   

Ugn.

 

Detta är ju bara nostalgi.
Alla ovan färgfoto: Foto: © Mia Maria Lindberg.

Annons i mellersta Skåne 1964-03-19

   
   

Annons i Mellanskåne 29 sept. 1964.

   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Nedan följer bilder från  Bil & Traktor och blandade Saab versioner. Av: Bengt Åkesson, Skånska Saabklubben.


Saab Independence Day på Bil & Traktor 2011-02-23.
Bild ID: Saab_0001. Foto: © Bengt Åkesson.


Personal. Saab Independence Day på Bil & Traktor 2011-02-23.
Bild ID: Saab_0001. Foto: © Bengt Åkesson.
   
   


Saab Independence Day på Bil & Traktor 2011-02-23.
Göran Svarvell, Ägaren av Bil & Traktor i Hörby AB
sedan 1978. Ensam ägare sedan 2007. 
Bild ID: Saab_0004. Foto: © Bengt Åkesson.


Personal. Saab Independence Day på Bil & Traktor 2011-02-23.
Bild ID: Saab_0003. Foto: © Bengt Åkesson.



En "Skånsk" Saab Sonett.
Bild ID: Saab_2.. Foto: © Bengt Åkesson.
   
   


Foto från Öppet hus Bränneriet i Harlösa.
Bild ID: Saab_0005. Foto: © Bengt Åkesson.
   
   
 

Premiär för Saab 9-5 på Bil & Traktor i Hörby.
Bild ID: Saab_0006. Foto: © Bengt Åkesson.
 

Premiär för Saab 9-5 på Bil & Traktor i Hörby.
Bild ID: Saab_0008. Foto: © Bengt Åkesson.
   
   
 

Premiär för Saab 9-5 på Bil & Traktor i Hörby.
Bild ID: Saab_0007. Foto: © Bengt Åkesson.
   
   
 

Skånska Saabklubben har träff hos Bil & Traktor 2009-04-25.
Bild ID: Saab_0009. Foto: © Bengt Åkesson.
 

Skånska Saabklubben har träff hos Bil & Traktor 2009-04-25.
Bild ID: Saab_0010. Foto: © Bengt Åkesson.
   
   
 

Skånska Saabklubben har träff hos Bil & Traktor 2009-04-25.
Bild ID: Saab_0011. Foto: © Bengt Åkesson.
 

Skånska Saabklubben har träff hos Bil & Traktor 2009-04-25.
Bild ID: Saab_0012. Foto: © Bengt Åkesson.
   
   


Skånska Saabklubben har träff hos Bil & Traktor 2009-04-25.
Bild ID: Saab_0013. Foto: © Bengt Åkesson.
   
   


Skånska Saabklubben har träff hos Bil & Traktor 2009-04-25.
De sålde även Opel under en tid.
Bild ID: Saab_0014. Foto: © Bengt Åkesson.
 

  Till Skånska Saab-klubben
   
   

Till toppen av sidan

 

Bil City i Hörby AB


Tidningskllipp, årtal okänt.
Bild ID: Bilcity_01.
 
   

Till toppen av sidan

 

 

 

 

Bilmånsson

Bil Månsson på Storgatan.
Bilden tillsänd oss av Per Landin.

 
 

Bilmånsson på Storgatan då de sålde Ford.

 
 

Bil Månsson då de sålde Ford
Bild ID: HH_3029w

 
 


Bil Månsson 1950 eller 1960-talet. Min far Sjunne Olsson 3:e från vänster. Lennart Svensson vid stora porten i hatt, framför honom Lennart Magnusson. Agne Hansson (senare på BP på Kristianstavägen).

Bild ID: Bil_Mansson_004. Källa: Hörby i gamla tider o bilder / Katarina Rosenqvist.
 
 
   
   

1920-talet
Bil-Månsson grundas 1922 i Hörby av Jöns Månsson. Jöns Månsson är då 23 år. Verksamheten är reparation av motorfordon, vilket efter några år kompletteras med försäljning av bilar. 1927, samma år som Volvo startar, blir Bil-Månsson återförsäljare av Ford.
 

1930-talet
Depression och stundande världskrig, men Bil-Månsson expanderar och övertar 1938 försäljningen av Fords produkter i Kristianstad med omnejd. I Hörby rullar verksamheten vidare på samma tomt som Bil-Månsson finns kvar än idag.

1940-talet
Präglas av andra världskriget. Bil-Månsson inriktar sig på service och renovering av gengasfordon. 1945 blir firman återförsäljare för Volvo, som med lanseringen av den lilla personbilen PV444 tagit klivet fram som framgångsrik personbilstillverkare Filialen i Eslöv etableras och 1948 invigs den ultramoderna serviceanläggningen på Kvarngatan.

1950-talet
1952 firar Bil-Månsson sitt 30-års jubileum och den andra generationen gör sitt intåg i Bil-Månsson. Jöns Månssons tre svärsöner Lennart Svensson, Rune Lindgren och Gary Olofsson engageras i verksamheten. 

1960-talet
Under 1960-talet börjar Jöns Månsson trappa ner sitt engagemang och går bort 1965. Svärsönerna tar över verksamheten och Bil-Månsson startar filialer i Laholm och Höör.

1970-talet
Såväl Bil-Månsson som Volvo fyller 50 år. Bil-Månsson delas upp i tre separata enheter, Hörby/Höör, Eslöv och Laholm. En för varje familjegren. Gunny och Lennart Svenssons son, Göran Månsson påbörjar sin bilhandlarkarriär som säljare i Kungälv och Göteborg. Där jobbar han i fem år innan han börjar på familjeföretaget i Hörby.

1980-talet
1980-talet är expansiva år för bilbranschen. Ny anläggning i Höör står klar 1980. 1981 fusioneras Hörby och Eslöv och blir Bil-Månsson i Skåne AB. Strax därefter blir Bil-Månsson även återförsäljare av Renault. 1985 tar Göran Månsson över vd-och ägarrollen.
 

1990-talet
1990-talet och finanskrisen innebär ett par svaga år för bilbranschen. Även på Bil-Månsson tvingas man se över sin organisation. Lastbilsverksamheten koncentreras till Eslöv där utbyggnad av verkstaden genomförs. Datoriseringen gör sitt intåg på företaget och ställer nya krav på medarbetarna samtidigt som många arbetsuppgifter förenklas. Ett beslut tas att koncentrera verksamheten till Eslöv och Hörby. I linje med detta stänger Bil-Månsson filialen i Höör 1998 och drar upp planer på nybyggnation i Eslöv. Alla anställda i Höör erbjuds nya tjänster i Eslöv och Hörby.

2000-talet
Bil-Månsson säljer sin gamla anläggning på Kvarngatan, där företaget huserat sedan 40-talet och flyttar in i det nybyggda bilhuset på Vikhemsvägen som står klart våren 2002. Företagets säte flyttas till Eslöv och företagsledningen sitter nu tillsammans i det nya huset. Tidigare har Göran och administrationen med ekonomichef suttit i Hörby medan försäljningschef och servicemarknadschef huserat i Eslöv. Nybyggnationen startar en mycket expansiv utveckling av Bil-Månsson. Bilförsäljningen fördubblas under detta årtionde och Land Rover tas in som nytt nybilsmärke. TV-reklamen gör också sitt intåg på företaget och filmerna med ” Det är jag som é Månsson” får stor genomslagskraft. År 2007 utser Volvo Bil-Månsson till Volvo Best Partner i Sverige. Ett ärofyllt pris som endast utdelats vid detta tillfälle. 2009 blir Bil-Månsson återförsäljare av Renaults lågprismärke Dacia.

2010-talet
Expansionen fortsätter och 2012 står ytterligare ett bilvaruhus klart på Vikhemsvägen. Renault och Dacia får därmed ett eget hus tillsammans med en gigantisk begagnathall på 5.000 m2. Volvohuset uppgraderas till Volvos nya inredningskoncept och på verkstäderna införs PST-personlig servicetekniker. Göran Månsson lämnar över vd-rollen till Ann-Kristin Hansson 2013. Företaget får Renaults utmärkelse ”Dealer of the year” 2013. 2014 väljer företaget att säga upp Land Roverförsäljningen men är fortfarande märkesverkstad för Land Rover. Ny tomt inhandlas ute vid E22 i Hörby och våren 2014 står den nya tvätt- och drivmedelsanläggningen klar.
Text och bildkälla: Bilmånssons hemsida.

 

I närheten av Ekeröd. Foto: Carl Martinsson.
 

 

 

 

 

 

   
   
   
   
   
   

Välkända reklamprylar från en svunnen tid. Alla företag som hade något med bilar, motor, bensin eller dylikt att göra var helt enkelt "tingade" till att ha ett askfat i form av ett däck.

   
   

Annons från almanacka 1936.

Annons 1964-09-29.

Volvo på Storgatan 1952.

   
   


Bil Månsson i Hörby.
Bild ID: GATO_215
   
   

Bil-Månsson 90 1930-talet. Bland annat Ekelund och Rosenberg i verkstaden.
Bild ID: HOCE_053w-150.

   
   

Annons från mellersta Skånes utställningstidning 1957.
MITT I SKÅNE.

Annons från mellersta Skånes utställningstidning 1957.
MITT I SKÅNE.

   
   

Annons från Hörby utställningen 1952.

 
   
Till Bil Månssons egen hemsida om deras historik
   

Till toppen av sidan

 

Bilkompaniet (Ford)

Bilkompaniet som sålde Ford. Foto: Torsten Blomdahl, år 1978.

   

Till toppen av sidan

 

 

Bröderna Lundgrens Automobilaffär
   

Annonssida ur Almqvist & Wiksells Almanacka från 1952.



Annonssida ur Almqvist & Wiksells Almanacka från 1953.
   
   

Annonssida ur Almqvist & Wiksells Almanacka från 1955.

 
   

Till toppen av sidan

 

Ljunggrens Bilverkstad

Fyra mekare poserar stolt för fotografen. Bilden är hämtad från Ljunggrens bilverkstad som en gång i tiden låg vid nuvarande Ekstrands varuhall.

 

Till toppen av sidan

 

Bernh Funder

.

 

Till toppen av sidan

 

Mårtenssons Bil

Annons Mellerstan 1977 09 12

 
   
   

Mårtenssons bil. Numera i konkurs och allt är bortflyttat från lokalerna. Foto: Torsten Blomdahl.

 

 

Till toppen av sidan

 

Opel Gamla Torg

Jordbrukskassan till vänster av huset och Opel GM till höger.
Bild ID: HH_3025. Foto: © Henry Holm

Delförstoring av bilden till vänster.

   

Till toppen av sidan

 

Carl Jönssons karosserifabrik

Carl Jönssons karosserifabrik.

   

Till toppen av sidan

 

 

Gösta Larssons ramverkstad

Gösta Larssons ramverkstad. December 1964. Gösta Larsson till höger.
Bild ID: HH_3243. Foto: Henry Holm.

 
   

Till toppen av sidan

 

AB Hörby Bil & Smide Jönsson & Wideheim

Hörnet Nygatan Gamla Ystadsvägen. AB HÖRBY BIL & SMIDE Jönsson & Wideheim. Bilverkstad specialiserade på Renault.
Bild ID: Horby_Bil_001

   

Till toppen av sidan

 

Olssons Bilförsäljning (Råbygatan)


Hörby. Råbygatan. Modepunkten och Lennart Olssons Bilförsäljning. 1978.
Bild ID: /Rabyg_037. Foto: © Torsten Blomdahl.
   

Till toppen av sidan

 

   Bo Hammar Bil AB


Alla i personalen 1970.
Bo Hammars bil från 1970 där min pappa Stig Lind jobbade, det låg hörnet vid St Olofsgatan/ Råbygatan. En del namn kommer jag ihåg. Bo o Inger Hammar, Villy Gren, Sven Sandell, Ann Christin, Inger Gustavsson, Fors. Nr 7 från vänster med overall och keps är Knut Nilsson. Jag var själv inte särskilt gammal då men har lite vaga minnen från deras firmafester. Vi bodde i huset på firman mellan 1973 - 1979 sen stängdes Ford i Hörby.
Källa:  Hörby i gamla tider o bilder / Rolf Lind. Textkälla: Kent Bengtsson.

Bo Hammar, Stig Lind bilförsäljare Verkmästaren i vit rock Algot (tror jag) sen Fors, Allan Persson , Tomas Wideheim, Knut Nilsson, ??. Kjell Nilsson Sven Sandell, Willy Green,,?? Jag Ann-Kristin o Inger Gustavsson o Inger Hammar.
Källa: Hörby i gamla tider o bilder / Anki Persson

Bild ID: Hamars-Bil_01.
   
   


Villy Gren och Rolf Lind.
Bild ID: Hamars-Bil_01. Källa: Hörby i gamla tider o bilder / Rolf Lind.
   

Till toppen av sidan

 

 

 

Till startsidan Till menyn gamla bilder Till menyn Hörby tätort  Kontakt Uppdateringarna

Till menyn presentation av lokala företag/verksamheter från förr

Diverse länkar som inte passar in på, orter eller branscher

 

 
   
   

Till toppen av sidan